Training gastvrijheid vergroot zorgbeleving bij Sint Jozefoord

Gastvrijheid draagt voor een groot deel bij aan een goede zorgbeleving van bewoners. Om die reden volgden ruim 80 medewerkers van Sint Jozefoord, waaronder gastvrouwen en restaurantmedewerkers, een training gastvrijheid vanuit de Huuskes Academy, een initiatief van Huuskes en Threewise zorgacademie. “We vinden het belangrijk dat iedereen dezelfde basiskennis van gastvrijheid heeft.”

Sint Jozefoord is een kleinschalige ouderenzorgorganisatie in het Noord-Brabantse Nuland. “De sfeer bij Sint Jozefoord is warm”, vertelt Geert Uijen, Manager Restaurant & Catering bij de Brabantse zorgorganisatie. “Mensen zijn geïnteresseerd in elkaar, ze vragen oprecht hoe het met iemand gaat, en in de gang zegt iedereen gedag tegen elkaar.” Ook in restaurant ‘De Ontmoeting’ is het een gezellig samenzijn. Er hangt een gezellige sfeer met een open keuken. “Hier genieten dagelijks onder andere bewoners en medewerkers van een kopje koffie of thee of een lekkere lunch met medebewoners of bezoek”, vertelt Geert.

Gastvrouwen belangrijk

Een belangrijke rol bij Sint Jozefoord is weggelegd voor de gastvrouwen. Zij ondersteunen de zorgmedewerkers en de bewoners bij activiteiten, ze houden de huiskamer netjes, bereiden de maaltijden en geven de bewoners extra persoonlijke aandacht. “Van samen de krant lezen, een rondje wandelen tot het doen van spelletjes. We zorgen voor een warme omgeving, ‘net als thuis’, we willen dat bewoners zich gehoord en gezien voelen”, vertelt Anneke, een van de gastvrouwen van Sint Jozefoord.

Gastvrouw Anneke

De gastvrouwen spelen bij Sint Jozefoord ook een belangrijke rol in het eten en drinken. Elke dag wordt er door hen vers gekookt en ze betrekken de bewoners hierbij waar mogelijk. Van aardappels schillen tot het doppen van de boontjes. Geert: “We koken een gedeelte zelf op Sint Jozefoord om de beleving van het bereiden van een warme maaltijd te delen met de bewoners, omdat het kwalitatief vaak beter is dan kant-en-klare producten en omdat de prijs lager is.”

Training gastvrijheid op maat

In 2023 hebben ruim 80 medewerkers – waaronder gastvrouwen en restaurantmedewerkers – de training gastvrijheid van de Huuskes Academy gevolgd. Dit is een van de trainingen en e-learningmodules die Huuskes en Threewise zorgacademie aanbieden in de Huuskes Academy.

De training voor Sint Jozefoord is op maat gemaakt door Threewise en bestond uit zowel fysieke bijeenkomsten als e-learningmodules. Elly Fransen, werkzaam in het restaurant van Sint Jozefoord, en een van de deelnemers: “Ik heb met veel plezier de training gevolgd. De trainingen zijn heel interactief en praktijkgericht. Ook de e-learningmodules zijn heel afwisselend. Je gaat zelf aan de slag met de onderwerpen en per module wordt er getest of je het goed hebt begrepen, dat maakt het uitdagend.”

Geert vertelt: “Gastvrijheid draagt voor een groot deel bij aan een goede zorgbeleving van de bewoners. Vaak gaat het vooral om bewustwording: wat is gastvrijheid en wat kun jij doen om een gastvrije omgeving te creëren en zo een visitekaartje te zijn voor de organisatie. Bij Sint Jozefoord vinden we het belangrijk dat iedereen dezelfde basiskennis heeft en daarom zijn we gestart met scholing op het gebied van gastvrijheid.”

Bron en foto’s: Huuskes (klik op de link voor het volledige artikel)

Ben je geïnteresseerd in een training Gastvrijheid voor jouw zorgorganisatie? We helpen je graag verder!

Neem contact op >>> Huuskes Academy