Cursisten raken en een interne verandering bewerkstelligen om het werk beter te doen. Dat is het doel van Ben Ellenbroek, trainer voeding en facilitair bij Threewise zorgacademie. “Leren moet leuk zijn, dan gaat de ontwikkeling vanzelf.”
Ruim zeven jaar geleden was Ben Ellenbroek nog manager in de zorg en gaf hij één dag in de week trainingen. Hij behaalde zijn docentengraad en ontmoette de eigenaar van Threewise. Er ontstond een waardevolle samenwerking en Ben besloot fulltime trainingen te gaan geven.
“Ik begon mijn carrière als kok in de horeca”, vertelt hij. “Ik werkte in restaurants met een ster of die bijna een ster kregen. Ook deed ik mee aan kookwedstrijden en verzamelde zo veertig prijzen. Toen ik meer vrije tijd wilde, stapte ik over naar de zorg en vervulde voornamelijk managementfuncties. Na landelijke gastvrijheidsprijzen bij diverse zorginstellingen te hebben behaald, werd ik steeds vaker gevraagd om te spreken met Raden van Bestuur, cliëntenraden en managers. Later werd ik ook gevraagd om trainingen te verzorgen. Mensen inspireren om beter te worden en van elkaar te leren, bevalt mij uitstekend.”
Ben geeft trainingen op het gebied van facilitaire zaken. Onder andere gastvrijheid, klantgerichtheid, teambuilding, hygiëne, voedingsleer en serveerkunde. Diensten afstemmen op de klant is dé kunst, vertelt hij. “Mensen doen hun werk vaak zoals zij graag werken, maar in de zorg heb je ook te maken met een cliënt of patiënt. De zorg zo afstemmen dat het past bij de ander is heel belangrijk.”
Hij geeft een voorbeeld: “Een verzorgende maakte iemand wakker met een ´goedemorgen´. Maar het was eerder schreeuwen. De patiënt zou praktisch tegen het plafond moeten zitten, zo hard. Als cursisten ontdekken dat ze het werk vóór iemand doen, passen ze gemakkelijker hun werkwijze aan wat past bij de ontvanger. Gelukkig zie ik deze ontwikkeling vanuit de gastvrijheidsleer steeds vaker terug in de zorg, terwijl we het in Nederland al erg goed doen.”
Hoewel de coronamaatregelen een andere aanpak vroegen, zijn de trainingen wel doorgegaan. “We hadden kleinere groepen en een beperkter aanbod van werkvormen. Ook moesten we opletten met de afstand. Al met al vroeg het extra aandacht, maar dat geldt eigenlijk voor alles nu”, vertelt Ben. “Daarbij is communicatie echt belangrijker geworden. Als ik nu met iemand meeloop voor coaching on the job zeg ik altijd van te voren wat ik er doe en waarom. Veiligheid voor alles.”
Ook in de toekomst wacht er een grotere rol voor communicatie, denkt Ben. Leidinggevenden weten bijvoorbeeld vaak te weinig wat medewerkers doen in een training of, erger, wat er speelt op de werkvloer. “Een speciale kick-off kan dat verhelpen. Maar regelmatig meelopen met de cursisten op de werkvloer is ook een goed idee, eigenlijk een must voor iedere leidinggevende.”
Daarbij kunnen de individuele en teamverantwoordelijkheden uitgebreider aan bod komen in de trainingen. Ben: “Ik merk vaak dat cursisten zoekende zijn in wat ze wel en niet mogen. Soms is de vrijheid in een team te groot, waardoor mensen zelf invullen hoe ze hun werk vormgeven. Een training over wat de organisatie wil en welke verantwoordelijkheden het team heeft zou daarbij kunnen helpen.”
“Ik ben een echt mensenmens”, vertelt Ben verder. “Ik weet door mijn ervaring wat er binnen de zorg speelt en ga altijd voor een persoonlijke benadering. In trainingen ben ik direct en wil ik iedereen bereiken. Ook diegenen die de training volgen omdat het moet, of zij die niet willen veranderen. Iedereen kun je prikkelen met passie, plezier en prestatie.”
>>> De missie van Threewise: mensen verder helpen in werk én leven!
Ben probeert die passie en plezier met de groep te verbinden zodat er een veilige omgeving ontstaat waar cursisten ook van elkaar leren. “We bespreken bijvoorbeeld of we het met elkaar eens zijn en hoe je het goede doet. We gebruiken diverse werkvormen, zoals een rollenspel om verschil in een benadering te ervaren. Soms ga ik met de groep op pad. Cursisten klagen weleens over hun baan. Ze zijn ontevreden over de druk, de bewoners of hun leidinggevenden. Ik geef dan voorbeelden van werkgevers of werkzaamheden die minder leuk zijn. Ze denken dan na en beseffen dat ze het vaak best goed hebben bij hun huidige werkgever. Dat is waar ik een goed gevoel van krijg.”
Dit artikel is onderdeel van een interviewserie over trainers en docenten van Threewise zorgacademie. Volg Threewise op LinkedIn of schrijf u in voor de nieuwsbrief (onderaan deze pagina) om maandelijks op de hoogte te blijven van de interviews en ontwikkelingen in zorg en onderwijs.
Lees ook de interviews met de trainers/docenten Roger Pieters, Leo Spaans, Richelle van Soest, Denice Spaans, René van den Berg en Chantal Ruigrok-Taal.