Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van cursisten vindt René van den Berg, trainer bij Threewise, het mooiste van zijn trainings- en coachingsvak. “Mensen worden een betere versie van zichzelf.”
Eigenlijk doet René van den Berg alle trainingen die met ´menskunde in de zorg´ te maken hebben en vakinhoudelijke onderwerpen. Gastvrijheid, communicatie, persoonlijk leiderschap, samenwerken en DISC, hij geeft het allemaal. “Inmiddels doe ik dit al elf jaar – waarvan zes bij Threewise – en het geeft nog steeds positieve energie”, aldus Van den Berg.
Hij begon zijn carrière als kok. Er volgden diverse functies als cateringmanager voor diverse locaties, facilitair coördinator en manager. Van den Berg: “Op een moment kwam ik op een kruispunt en maakte het werk me niet meer blij. Ik kreeg zelf coaching om uit te vinden welk pad ik wilde bewandelen en besefte: dit is een prachtig vak en wil ik ook doen. Na een trainings- en coachopleiding ben ik ook Arbeids- en Organisatiepsychologie gaan studeren. Ik begon dus als trainer en later werd ik ook coach.”
“Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van mensen vind ik het mooiste van dit vak”, gaat de trainer verder. “Als coach en trainer kom ik regelmatig mensen tegen die denken iets niet te kunnen, maar daarna met tools het toch doen én kunnen. Deze ontwikkeling – dat mensen inzien dat ze tot meer in staat zijn dan ze dachten – vind ik prachtig om te zien. Mensen worden een betere versie van zichzelf, ze overwinnen zichzelf en zoeken een nieuwe baan of ontdekken dat leren leuk is en gaan opnieuw de schoolbanken in.”
>>> De missie van Threewise: mensen verder helpen in werk én leven!
Van den Berg krijgt regelmatig cadeautjes als blijk van dank. Maar ééntje raakte hem in het bijzonder. “Zij gaf aan dat de training persoonlijk leiderschap haar niet alleen met het werk had geholpen, maar ook in haar persoonlijke leven. Zij was gegroeid en had met haar faalangst om leren gaan. Dat uitte ze met een cadeautje recht uit haar hart. Het liet me beseffen waarom ik dit werk doe.”
“Als cursisten zich veilig voelen in een groep halen ze meer uit de training. Daarom vind ik veiligheid in de groep heel belangrijk”, zegt Van den Berg. Door zichzelf kwetsbaar op te stellen of eigen ervaringen te delen, verbindt hij zich op gevoelsniveau met de cursisten. “Het resultaat is dan groter dan wanneer ik telkens mijn kunstje zou doen. Gezelligheid en resultaat vind ik ook erg belangrijk. In de doelgroep zitten vaak doeners en zij willen graag praktisch toepasbare kennis. Als een training leuk is, gaat de tijd sneller en leren cursisten meer.”
De trainer sluit zich ook zoveel mogelijk aan bij het 70:20:10 model van Jennings. Dit leermodel gaat ervan uit dat men optimaal leert door ervaring (70 procent), door feedback van en netwerken met anderen (20 procent) en door cursussen/studies (10 procent). “De trainingen bij Threewise zijn gericht op de praktijk in combinatie met coaching on the job. Cursisten ervaren de cursussen als laagdrempelig, goed te volgen en leerzaam. We helpen mensen naar de eindstreep met veel persoonlijke aandacht.”
Van den Berg verwacht dat er in de toekomst steeds meer van zorgmedewerkers wordt gevraagd. “Tijdens een opleidingstraject een aantal jaar geleden werden de voedingsassistenten roomservicemedewerkers. Zij kregen voor deze functie meer taken dan ze gewend waren. Ze moesten onder meer een belevingsschoonmaak gaan doen en HACCP, dieetleer en voedingsleer eigen maken. Ze werden opgeleid tot professionele medewerkers. Eten en drinken wordt steeds belangrijker en dat krijgt onder meer op deze manier vorm.”
“Het vakgebied wordt ook steeds professioneler”, valt hem op. “Goede zorg is de basis. Het onderscheidende vermogen zit ´m in het gedrag en de houding van mensen. Zorgondersteuners spelen een grote rol in de beleving.”
Dit artikel is onderdeel van een interviewserie over trainers en docenten van Threewise zorgacademie. Volg Threewise op LinkedIn of schrijf u in voor de nieuwsbrief (onderaan deze pagina) om maandelijks op de hoogte te blijven van de interviews en ontwikkelingen in zorg en onderwijs.
Lees ook de interviews met de trainers/docenten Roger Pieters, Leo Spaans, Richelle van Soest, Ben Ellenbroek, Denice Spaans en Chantal Ruigrok-Taal.