Om goede zorg te verlenen, hecht HVP Zorg veel waarde aan opleidingen voor haar medewerkers. Maar er is meer. Bestuurder Tugba Kaya wil dat mensen kansen krijgen en pakken om zich te ontwikkelen en zelfstandig te zijn. “Veel medewerkers zien het als de kans van hun leven.”
Als verpleegkundige richtte Kaya in 2005 HVP Zorg op. Een zorgorganisatie in de regio Haaglanden, die onder meer wijkverpleging, persoonlijke verzorging, huishoudelijke hulp en maatwerk ondersteuning biedt.
In eerste instantie richtte HVP Zorg zich op cliënten met psychische problemen, later nam het palet aan doelgroepen en diensten toe. De visie op zorg is evenwel nog hetzelfde. “Ik zie cliënten als mijn naasten”, vertelt Kaya. “Zo wil ik ze begeleiden en verplegen. Net zoals ik mijn vader of moeder zou verplegen. Dat gevoel probeer ik ook aan mijn medewerkers door te geven.”
Het opleiden van medewerkers vindt Kaya daarbij cruciaal. Zelfs als ze na hun opleiding besluiten buiten HVP Zorg te gaan werken. “Dat maakt mij niet uit. Ik ben sowieso blij als ze een diploma hebben en hun werk met plezier doen.”
Deze drive is persoonlijk gemotiveerd. “Nadat ik op mijn zeventiende naar Nederland kwam, kreeg ik de kans om een opleiding te volgen en te doen waar ik voor sta”, zegt Kaya. “Ik merk, ook in de zorg, dat veel vrouwen die kans niet krijgen of niet gegrepen hebben. Maar ik vind dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Zodat je niet afhankelijk bent van een uitkering of een man, maar zelfstandig kunt zijn. Of je nou 17, 30 of 40 jaar bent. Iedereen die van ons een opleiding heeft gekregen, loopt nu als gediplomeerd zorgmedewerker rond, bij HVP Zorg of bij een andere instelling.”
Kaya noemt het belangrijk dat opleidingen op het niveau van de doelgroep worden afgestemd. “Ze hoeven niet in één keer een opleiding tot verzorgende of verpleegkundige te behalen. Ze kunnen ook eerst een opleiding op niveau 2 volgen of een paar jaar ervaring opdoen. Stapsgewijs leren dus.”
Docenten moeten aanvoelen wat medewerkers nodig hebben in een opleiding, vindt Kaya. “Uiteraard qua kennis, maar ook op emotioneel niveau moet er binding zijn. Dat een studente niet meteen gestraft voor als ze niet kon leren omdat haar kind ziek was, bijvoorbeeld. Oplossingsgericht zijn, dat zoek ik ook bij docenten.”
De samenwerking met Threewise zorgacademie ervaart Kaya als bijzonder. “Ik hoor van de medewerkers dat er een klik is. En als opdrachtgever zie ik dat geven en nemen in balans is. Als je voelt dat het opleidingsinstituut wat extra’s doet, probeer ik ook weer wat extra’s te geven aan mijn medewerkers. Dan voel je je met elkaar verbonden. Dat succes hebben we met elkaar bereikt.”
Aan de motivatie van de medewerkers ligt het in elk geval niet. Kaya: “De meesten zien het als de kans van hun leven. Je ziet de dankbaarheid en dat stralen ze ook uit naar de cliënten. Ze zijn hartstikke gemotiveerd. Ik zag net in de koffiekamer twee medewerkers aan het studeren. Dan denk ik: ok, dát verwacht ik van ze. Mooi dat ze die kans pakken.”
Lees ook: ‘Tijd voor comeback mbo-2 medewerkers in de zorg’