Leren zonder het gevoel hebben dat je op school zit. Dat is wat Richelle van Soest zoveel mogelijk wil creëren in haar lessen van Threewise zorgacademie. Gezelligheid, vertrouwen en veiligheid staan dan ook voorop. “Zo leren mensen het meest.”
Richelle van Soest geeft onder meer Nederlands, rekenen en medisch rekenen op mbo-3 niveau, lessen voor huiskamerbegeleiders en praktijklessen op het WijkLeerbedrijf (mbo-1) via Threewise zorgacademie. “Het WijkLeerbedrijf is een samenwerking tussen Calibris, Mondriaan, gemeente Den Haag en Threewise. Het biedt een eenjarige opleiding en bijna honderd procent kans op een betaalde baan”, vertelt Richelle. “Voornamelijk mensen die langdurig een bijstandsuitkering ontvangen en voorlopig geen zicht op werk hebben, komen in aanmerking voor het WijkLeerbedrijf. De ontwikkeling die mensen hier maken vind ik fantastisch. Hun sociale netwerk wordt groter, ze durven meer en ze groeien zichtbaar. Tegelijkertijd leer ik van ze. Ze komen uit alle windstreken van de wereld en hebben bijzondere verhalen.”
De missie van Threewise: mensen verder helpen in werk én leven!
Richelle heeft de docentenopleiding op de kunstacademie gedaan. Eerst gaf ze les op middelbare en mbo-scholen en later opende ze met een zakenpartner een winkel. Hier biedt ze verkoopruimte aan Haagse handwerkers. Richelle: “De winkel en lesgeven deed ik graag, maar ik wilde niet meer werken in een schoolverband. Ik verving toen tijdelijk een oud-collega bij Threewise en rolde er zo in. De combinatie tussen de winkel en het lesgeven vind ik ideaal. Ik kan creatief zijn en tegelijkertijd mensen helpen in hun ontwikkeling.”
Grapjes maken, gezelligheid en laagdrempeligheid zijn belangrijk in haar lessen. “Sommige leerlingen van het werkleerbedrijf zijn nog nooit naar school geweest. Daarnaast geef ik les aan zorgmedewerkers. Zij hebben vaak een praktische insteek. Mijn lessen wil ik daarom niet laten aanvoelen als ‘school’, maar als leuk, praktisch en laagdrempelig.”
Ook vertrouwen en veiligheid vindt de trainer belangrijk, “want dan kun je beter leren. Helaas wordt er ook op het volwassenonderwijs gepest. Ik probeer daar heel alert op te zijn. Een leerling merkte mijn gecreëerde sfeer op en bedankte me bij het slagingsmoment met een kaart: ‘Bedankt dat ik mocht zijn wie ik was zonder dat daar moeilijk over werd gedaan’.”
Het slagingsmoment vindt Richelle één van de mooiste momenten van een opleiding. Meestal zijn de leerlingen vooraf erg zenuwachtig en eenmaal geslaagd valt er een last van hun schouders af. “Na het examen kunnen de leerlingen van het werkleerbedrijf weer echt verder met hun leven. Vaak heeft de tijd voor hen lang stilgestaan. Maar door het behalen van een diploma kunnen ze weer dromen en is er toekomst. Het is echt een overwinning voor ze.”
Online les geven – zoals tijdens de coronacrisis – vindt Richelle wel lastiger dan fysiek, omdat er minder lichaamstaal mogelijk is. “Ik kan iemand bijvoorbeeld niet echt in de ogen kijken. Daarbij is er normaliter een moment dat iedereen met opdrachten aan de slag gaat en ik de ruimte heb om individuele begeleiding te geven. Dit natuurlijke moment is er online niet meer. Ik los dit op door na de les individueel terug te komen op de gemaakte opdrachten.”
Een voordeel van online trainingen geven, is dat leren veel makkelijker is geworden. Richelle: “Iedereen kijkt nu wat fysiek moet en online kan. Ik verwacht dat online trainingen in de toekomst veel groter gaan worden. Daarbij zie ik sinds de coronacrisis een verschuiving in hoe mensen worden opgeleid in de zorg. Waar eerder een volledige opleiding werd gevraagd, worden mensen nu geschoold om een bepaalde taak te kunnen uitvoeren. Dat is veel efficiënter en sneller.”
Dit artikel is onderdeel van een interviewserie over trainers en docenten van Threewise zorgacademie. Volg Threewise op LinkedIn of schrijf u in voor de nieuwsbrief (onderaan deze pagina) om maandelijks op de hoogte te blijven van de interviews en ontwikkelingen in zorg en onderwijs.
Lees ook de interviews met de trainers/docenten Roger Pieters, Leo Spaans, Ben Ellenbroek, Denice Spaans, René van den Berg en Chantal Ruigrok-Taal.