Voor een student die iets wil bereiken, is het halen van tienen echt niet nodig. Ga uit van wat haalbaar is, vindt docent Chantal Ruigrok-Taal. “Het gaat erom dat de studenten doen wat voor hen oké is, weten wat zij nodig hebben en wat bij hen past. In mijn lessen probeer ik hen daarvan bewust te maken.”
Chantal is allround leerkracht in het basisonderwijs en geeft één dag in de week de vakken Nederlands en rekenen op de Zorgacademie van Threewise. “Een vriendin vroeg of ik iemand kende die geschikt zou zijn als docent Nederlands voor Threewise. Ik zei ‘ja, die ken ik wel’. Ze vroeg om het telefoonnummer en ik gaf het mijne. Er volgde een gesprek en zodoende werd ik docent Nederlands en later ook rekenen.”
Uitleggen ‘hoe het zit’ is Chantal op het lijf geschreven. “Na de middelbare school deed ik de opleiding sociaal pedagogisch werker (SPW) en de PABO. Doordat ik het basisonderwijs gewend ben, kan ik goed theorie in jip-en-janneketaal uitleggen. Dit is fijn, want de meeste studenten in mijn groep gaan sinds langere tijd weer naar school. Als we het hebben over verhoudingstabellen of werkwoorden vervoegen, zie ik soms de paniek in de ogen. Door de stof toegankelijk uit te leggen, sluit ik bij de studenten aan en krijgen ze eerder het aha-moment.”
“Tegelijkertijd zijn die aha-momenten voor de studenten heel waardevol. Het geeft de studenten zelfvertrouwen en het gevoel dat ze weer bij de maatschappij horen, want ze begrijpen het”, gaat Chantal verder. “Ze merken dat bijvoorbeeld rekenen moeilijk is, maar dat het hen wel lukt. Dat boost het zelfvertrouwen.”
Chantal hoopt ook dat de studenten meekrijgen dat tienen niet nodig zijn om iets te bereiken. “Zesjes zijn ook goed. Het gaat erom dat de studenten doen wat voor hen oké is, weten wat zij nodig hebben en wat bij hen past.” Onlangs had ze een student die zich druk uitte, maar behoefte heeft aan rust om zich te kunnen concentreren. “Ze zei ‘Chantal, ik kan me niet concentreren’. Dit moment greep ik aan om te vragen waar zij behoefte aan heeft en hoe ze daar vervolgens aan kan komen. Ik wil dat studenten bij zichzelf nagaan wat zij nodig hebben. Dat is moeilijk, maar daardoor worden mensen wel bewust van zichzelf en leren ze over zichzelf. Zo krijgen ze de tools om de eigen regie te nemen.”
>>> De missie van Threewise: mensen verder helpen in werk én leven!
“Mijn les begin ik altijd met te vragen hoe het gaat met de studenten en in hun gezin”, gaat ze verder. “Maar toen ik een week had overgeslagen door het overlijden van een vriendin, vroegen de studenten het aan mij. Toen merkte ik wat een bijzondere band we hadden opgebouwd. Ik vind dat mooie momenten.”
Lesgeven op afstand is een ideale oplossing voor nu. Maar voor de langere termijn – als alles weer kan – ziet Chantal toch graag dat studenten weer naar de Zorgacademie kunnen. “Sommige studenten zitten al langere tijd thuis met bijvoorbeeld een uitkering. Met een opleiding is er iets nieuws in hun leven. Het is juist goed als de studenten dan ook uit de thuissituatie worden gehaald en letterlijk de reis van het onderwijs meemaken.”
Dit artikel is onderdeel van een interviewserie over trainers en docenten van Threewise zorgacademie. Volg Threewise op LinkedIn of schrijf u in voor de nieuwsbrief (onderaan deze pagina) om maandelijks op de hoogte te blijven van de interviews en ontwikkelingen in zorg en onderwijs.
Lees ook de interviews met de trainers/docenten Roger Pieters, Leo Spaans, Richelle van Soest, Ben Ellenbroek, Denice Spaans en René van den Berg.