Voor zorgorganisaties die werk willen maken van gastvrijheid, heeft Threewise zorgacademie haar opleidingsaanbod rond dit thema flink vernieuwd. Een nieuwe game, e-learning en aangepaste training vormen samen de module Gastvrijheid. Met het nieuwe aanbod profileert Threewise zich nu nog nadrukkelijker als dé opleider op het gebied van gastvrijheid in de zorg.
Daniëlle Veldhuis en Stacey Aponno zijn vanuit Threewise zorgacademie en zusterbedrijf Knowledge Monk nauw betrokken bij de ontwikkeling van het vernieuwde opleidingsaanbod. “We zijn bezig met de modularisering van verschillende opleidingen”, vertelt Veldhuis, onderwijskundig projectleider bij Threewise. “We zijn ooit begonnen met gastvrijheidstrainingen, gastvrijheid is onze usp. Daarom wilden we ook echt iets gaafs maken van de module Gastvrijheid.”
Het meest in het oog springt de game, een interactieve manier om met behulp van filmpjes, informatie, oefenvragen en een quiz je kennis te verrijken als zorgprofessional. “In de drie levels basis, beter en best doorlopen deelnemers verschillende gastvrije eigenschappen”, aldus Aponno, die de ontwikkeling van de game begeleidde en verantwoordelijk was voor het visuele aspect ervan.
Tenslotte komen deelnemers uit bij het bonuslevel ‘verantwoordelijkheid’. Veldhuis: “Daar benadrukken we dat iedereen in de organisatie verantwoordelijk is voor gastvrijheid. Als je een propje op de grond ziet liggen, moet je niet denken dat het de taak van iemand anders is om dat op te rapen, maar neem je zelf die verantwoordelijkheid.” Bij afronding van de game ben je ‘baas in gastvrijheid’ en schiet de confetti door de digitale lucht.
Het gastvrijheidsmodel dat Threewise voorheen hanteerde, kende zes pijlers: omgeving, kennis, dienstbaarheid, contact, verantwoordelijkheid en verrassen. “Inhoudelijk is er niet zo veel veranderd aan ons gastvrijheidsmodel”, licht Veldhuis toe. “Wel hebben we het in een ander jasje gestoken met de indeling in levels en benoemen we een aantal gastvrije eigenschappen nu anders. Het belangrijkste is dat de deelnemer zelf gaat nadenken over gastvrijheid en er praktisch mee aan de slag gaat. Bijvoorbeeld door te bekijken in hoeverre de omgeving gastvrij is, iedereen goedemorgen zegt et cetera. Vaak gaat het vooral om bewustwording: wat is gastvrijheid en wat kun jij doen om een gastvrije omgeving te creëren en zo een visitekaartje te zijn voor de organisatie.”
De e-learning met de game kan los worden gevolgd, maar is ook onderdeel geworden van de training Gastvrijheid van Threewise. “Dat mensen met elkaar in gesprek gaan over gastvrijheid, is wel echt een meerwaarde”, zegt Aponno. “Dat zagen we ook bij studenten die de training al volgden. Het mooiste vond ik toen iemand zei dat ze meer waardering had gekregen voor haar eigen werk en gastvrijheid.” Veldhuis: “Door de e-learning en training te combineren, behaal je het meeste leerrendement en resultaat. Deelnemers gaan in de training bewust aan de slag met wat ze in de e-learning hebben opgestoken.”
Zorgorganisaties kunnen de module Gastvrijheid van Threewise ook op hun eigen leerplein of soortgelijk platform plaatsen, al dan niet in eigen look and feel. Aponno: “Bij Knowledge Monk ontwikkelen we maatwerk e-learning, dat is voor de e-learning Gastvrijheid zeker ook mogelijk.”
Veldhuis en Aponno hopen dat zorgorganisaties en zorgmedewerkers net zo enthousiast zijn over het vernieuwde opleidingsaanbod als zij zelf. “We zijn met het hele team intensief bezig geweest met de ontwikkeling van de module. We konden creatief gezien helemaal los en zijn hartstikke trots op het resultaat.”
Ben je benieuwd naar de nieuwe module Gastvrijheid van Threewise zorgacademie? Of wil je meer informatie over de training of e-learning Gastvrijheid?