Mensen die de horeca gebruiken, kiezen ervoor om verzorgd te worden, maar patiënten en cliënten in de zorg niet. Niets is dan mooier om hen dat extra´s van de horeca mee te geven, vindt trainer en coach Denice Spaans.
Denice is ongeveer twaalf jaar trainer en coach in gastvrijheid voor Threewise. Hier geeft ze vrijwel alle vakken die met gastvrijheid en voedingsleer te maken hebben, in losse trainingen voor zorginstellingen, langere studietrajecten en WerkLeerbedrijf Den Haag. Zelf volgde ze de opleiding Docent Omgangskunde en later ook Voedingsleer.
“Ik kom uit een grote familie met acht kinderen. Vrijwel iedereen doet iets in de horeca of zorg. Gastvrijheid en voeding zitten dan ook in mijn DNA. Ik heb zelf ook gewerkt in de horeca. Interessant aan die branche is dat gasten er zelf voor kiezen om verzorgd te worden, maar patiënten en cliënten niet. Ik vind het daarom mooi om de zorg voor patiënten op dezelfde manier vorm te geven. En dat probeer ik over te brengen op deelnemers en cursisten”, vertelt Denice.
Sfeer vindt Denice belangrijk in haar trainingen. Ze wil dat de deelnemers zich thuis voelen en zo optimaal kunnen leren. “Leren is geen pure kennisoverdracht van de docent op leerlingen. In een groep leren de deelnemers ook van elkaar. Als trainer ben ik degene die de juiste omstandigheden creëert en de rode lijn in de leerstof volgt. Om het extra leuk te maken, zorg ik voor koffie, muziek en interactieve werkvormen zoals een quiz of dansen.”
“Deelnemers waarderen dit en zijn gemotiveerd om te leren. Soms komen we zelfs tijd tekort, omdat iedereen meer wil weten. Op zo´n moment sta ik in mijn kracht. Deze synergie vind ik ook het leukst en mooist aan lesgeven”, aldus Denice.
Soms merkt ze dat deelnemers verplicht naar een training moeten en daar weinig zin in hebben. Zij hebben weerstand tegen de trainer en hebben een afwijzende houding. Het beïnvloedt de sfeer, vertelt Denice. “Op zo´n moment probeer ik het ijs te breken en stel ik veel vragen aan ze. Zo voelen zij zich gehoord en gezien en voelen ze de vrijheid om actief mee te doen. Helaas werkt het niet altijd. Dan stel ik deelnemers voor een keuze: de weerstand loslaten en de lessen actief meedoen óf naar huis gaan. Ik wil namelijk niet hun en mijn tijd verdoen. Leidinggevenden begrijpen dit vaak achteraf en waarderen de actie. Het maakt mensen bewust van hun motivatie.”
Denice mist de actieve werkvormen nu lessen vrijwel alleen online worden gegeven vanwege de coronamaatregelen. “Tijdens een les is er vaak een moment dat deelnemers zelfstandig aan het werk gaan en ik rondloop om vragen te beantwoorden of extra uitleg te geven. Dat moment is online moeilijker te bewerkstelligen. Ook mis ik de spontane gekkigheid die er soms is in een klaslokaal. Aan de andere kant geeft dit online leren wel veel mogelijkheden. Mensen kunnen les volgen waar en wanneer het hun past.”
In de toekomst verwacht Denice een grotere rol voor blended learning. Dit is een mix waarbij leerlingen online theoretische kennis opdoen en daarna fysiek de praktische vaardigheden zich eigen maken. “In de zorg komt steeds meer maatwerk. In een klaslokaal zitten is namelijk niet vergelijkbaar met de praktijk op de werkvloer. Daarom verwacht ik ook meer training on the job en minitrainingen voor specifieke vaardigheden.”
Dit artikel is onderdeel van een interviewserie over trainers en docenten van Threewise zorgacademie. Volg Threewise op LinkedIn of schrijf u in voor de nieuwsbrief (onderaan deze pagina) om maandelijks op de hoogte te blijven van de interviews en ontwikkelingen in zorg en onderwijs.
Lees ook de interviews met de trainers/docenten Roger Pieters, Leo Spaans, Richelle van Soest, Ben Ellenbroek, René van den Berg en Chantal Ruigrok-Taal.